Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Kriisikeskus Mobile Seinäjoki
Kauppakatu 15 C 14
60100 Seinäjoki

Puh. (06) 414 1256

mobile(at)kriisikeskussjk.fi

Työntekijöiden yhteystiedot

Asiakasvastaanotto avoinna (ajanvarauksella)
Ma - Pe klo 8.00 - 18.00


Ajanvaraus (vastaajan ollessa päällä,
jätä soittopyyntö ja yhteystietosi)

Ma - Pe klo 8.30 - 11.00
Puh. (06) 414 1256


Voit varata ajan myös sähköpostilla
mobile(at)kriisikeskussjk.fi

tai jätä

yhteydenottopyyntö

Poikkeukset aukioloajoissa

Joulutauko 21.12.2019 - 29.12.2019


Valtakunnallinen kriisipuhelin

Suomenkielinen linja 09 2525 0111
Arkisin klo 9.00  - 07.00
La - Su ja juhlapyhinä klo 15.00 - 07.00

Ruotsinkielinen linja 09 2525 0112
Arabiankielinen linja 09 2525 0113

Seuraa meitä!

FacebookFacebook
Facebook

TwitterTwitter
Twitter

InstagramInstagram
Instagram

YouTubeYouTube
YouTube

Vapaaehtoistyön polku haarautui ja haastoi minut

Lisätty 08.02.2019

Muistatko hetken, joka avasi elämäsi kirjoon uuden mielenkiintoisen, ajatuksia avartavan polun?

Minä muistan.

Olin taas kerran elämässäni tienristeyksessä. Olin jo kääntynyt vanhalta kuoppaiselta savitieltä metsään, tuoksujen, makujen, äänten sekä värien houkuttelevaan ja inspiroivaan maailmaan. Savessa rypemisen sijaan maistelin elämää, tutkin kiinnostavia ennen näkemättömiä polkuja. Ystäväni esimerkin innostamana ja kehotuksesta hain ja pääsin Mobilen vapaaehtoiskoulutukseen ja sitä myötä vapaaehtoiseksi kriisipuhelinpäivystäjäksi. Siitä on nyt jo yli kahdeksan vuotta. Olen siitä hänelle edelleen kiitollinen.

Suomen Mielenterveysseuran vapaaehtoisille järjestetään mahdollisuus työnohjaukseen, mikä oli itselleni ja useille muillekin vapaaehtoisille ensimmäinen kosketus työnohjaukseen. Se on meille velvollisuus, johon sitoudumme valmistuessamme vapaaehtoiskoulutuksesta. Se on myös etuoikeus, sillä vapaaehtoistyössä joudumme toisinaan kohtaamaan vaikeitakin tilanteita, eikä meistä monellakaan ole varsinaista alan koulutusta. Työnohjausryhmässä meillä on tilaisuus jakaa kokemuksia, oppia toisten kokemuksista, saada tukea ja uusia näkökulmia samassa luottamuksellisessa ilmapiirissä, jossa teemme vapaaehtoistyötä.

Tärkein työväline vapaaehtoistyössä on oma persoona, ja vaativa vapaaehtoistyö on aina kasvun paikka. Koulutuksissa, joita meille vapaaehtoisille säännöllisesti järjestetään, saamme lisää tietoa erilaisista elämän kriiseistä ja ongelmista sekä avusta, jota niihin myös muista järjestöistä, yhteisöistä ja yhteiskunnan puolelta on saatavilla. Työnohjauksessa oppinen ja oivallukset tapahtuvat yhdessä jakamisen kautta. Sen tavoite on auttaa vapaaehtoista kasvamaan tehtävässään. Kriisiauttamisessa omien tunteiden tiedostaminen, tunnistaminen ja hyväksyminen on niin työntekijän kuin vapaaehtoisenkin jaksamisen kannalta tärkeää. Tunteet tarttuvat, autettavien hätä saattaa tarttua tiedostetusti tai tiedostamatta. Työnohjauksen yksi tehtävä on löytää sanoja tunteille tai jopa tunteita. Työnohjausryhmät ovat myös yhteisöllisyyttä vahvistavia kokoontumisia.

Kirjoitan työnohjauksesta, koska olen päässyt Vapaaehtoistyön työnohjaajakoulutukseen, joka on nimensä mukaisesti suunniteltu vapaaehtoisten työnohjaajille. Suomen Mielenterveysseura kouluttaa. Polku, jolle olen astunut mielenkiinnolla ja kauhunsekaisin tuntein. Koulutusta on takana yksi vuosi, edessä kaksi. Se on ollut ja on minulle kasvun paikka sekä jotain, minkä vastaan tulemista tällä vapaaehtoistyön tiellä en olisi kahdeksan vuotta sitten osannut aavistaakaan. Työnohjaus on osaltani myös vapaaehtoistyötä.

Päivystän edelleen kriisipuhelinta, sillä se on vapaaehtoistyöni ensirakkaus. Päivystys tapahtuu vaihtuvan parin kanssa, mikä antaa turvaa ja yhteisöllisyyttä. Hiljaisten puheluiltojen aikana ystävyyksiä on syntynyt ja syventynyt. Kiitollisuuden tunne on päivystyksestä kotiin ajellessa usein päällimmäisin tunne. Kiitollisuus, jos on pystynyt auttamaan jotakuta. Kiitollisuus siitä, että omassa elämässä on kuitenkin kaikki hyvin. Risteyksistä on käännytty oikeisiin suuntiin.

Oletko sinä ajatellut vapaaehtoistyötä?

Kriisikeskus Mobile kouluttaa taas uusia vapaaehtoisia auttamaan tai vain olemaan läsnä toiselle ihmiselle kriisissä tai yksinäisyyden ja surun hetkessä. Olisiko tämä sinun tienhaarasi?



Anna-Leena
Vapaaehtoistyöntekijä

Lue kokonaan »

Vapaaehtoistyöntekijän näkökulmia verkkoauttamisesta

Lisätty 11.01.2019

Tulin mukaan verkossa tapahtuvaan chat-tukeen viime syksynä. Sitä ennen olin toiminut seitsemän vuotta vapaaehtoisena kriisipuhelinpäivystäjänä ja saanut valtavasti hyvää kokemusta tukihenkilönä toimimisesta. Kun kuulin nettiauttamiseen keskittyvästä lisäkoulutuksesta, olin heti valmis lähtemään mukaan. Kriisipuhelimeen verrattuna chat-tuki on erilaista, sillä siinä keskustellaan reaaliajassa pelkästään kirjoittamalla. Chat-tuki onkin hyvä vaihtoehto niille asiakkaille, joille netissä kirjoittaminen on luontevampaa.

Chatin luonteeseen kuuluu, että keskustelu on anonyymimpää kuin puhelintyössä. En välttämättä tiedä asiakkaan ikää, sukupuolta tai muuta taustaa, ellei asiakas tuo sitä itse esille. Sillä ei toisaalta ole merkitystä, sillä keskustelemme asiakkaan kanssa juuri sillä hetkellä hänelle tärkeistä asioista. Käsiteltävien asioiden kirjo on suuri, mutta kuten kriisipuhelimessa toimiessa – niin myös verkkoauttamisessa – pidän tärkeimpänä asiakkaan kohtaamista, kuuntelua ja tuen tarjoamista.

Olen tehnyt eniten nuorille suunnattua Sekasin-chattia. Sen kautta olen päässyt kohtaamaan nuorten arjessa lähellä olevia asioita. Keskustelussa esille nousevat usein ajankohtaiset koulu- ja kaveriasiat, tai ylipäätään arjessa jaksaminen. Koska netissä toimiminen on nykynuorille hyvin luontaista, pidän chat-auttamista hyvänä keinona päästä lähelle nuorta ja hänen huoliaan. Kaikki keskustelu tapahtuu aina luottamuksellisesti ja asiakkaan ehdoilla.

Sen lisäksi, että saan vapaaehtoistyön tekemisestä hyvän mielen, chateissa olevista asiakasjonoista näkee, että tämän kaltaiselle palvelulle on runsaasti tarvetta. Siksi koen tekeväni tärkeää vapaaehtoistyötä. Kannustan rohkeasti mukaan vapaaehtoistoimintaan!

Juha
Vapaaehtoistyöntekijä

Lue kokonaan »

Mobile vain tuntui niin minun jutultani ja on sitä edelleenkin

Lisätty 10.01.2019

Olen ollut puhelinpäivystäjänä Kriisikeskus Mobilessa useita vuosia. Lähdin mukaan tähän toimintaan lehdessä olleen ilmoituksen innostamana. Se vain tuntui niin minun jutultani ja on sitä edelleenkin.

Opiskeluryhmässämme syntyi heti hyvä yhteishenki, yhteisöllisyys. Samoihin arvomaailmoihin perustuva eettisyys on edelleen kuvaavaa Mobilelaisille. Halu auttaa lähimmäistä, kuuntelemalla aidosti tuomitsematta ja kunnioittaen. Se on meidän tavoitteemme.

Saamme tueksemme lisäkoulutusta elämän eri alueilta. Esimerkiksi surutyöstä, eri kulttuureista, seksuaalivähemmistöistä jne. jotain mainitakseni. Olen ottanut tietoa vastaan avoimin mielin ja niin varmaan muutkin. Ja onhan se niin, että kun tietää enemmän, luulee vähemmän.

Työnohjaukset monta kertaa vuodessa ja parin kanssa päivystäminen antavat turvallisuuden tunteen ja pohjan illan päivystysvuoroon.

Yhteisissä tapaamisissa kesäretkillä, joulujuhlissa, teatterireissuilla ja koulutuksissa tuttavuutemme syvenee ystävyyssuhteiden tasolle. Aidot, samanlaisia arvoja arvostavat ystävät ovat kullan arvoisia.

Mobile on antanut minulle paljon.

Pirre
Vapaaehtoistyöntekijä

Lue kokonaan »

Hetki kriisityöntekijän päivästä

Lisätty 12.12.2018

Kättelen asiakasta ja esittelen itseni. Tapaamiseen on tullut mies tai nainen, välillä myös pariskunta, perhe tai muu pieni ryhmä. Asiakas on kotoisin Seinäjoelta tai muualta maakunnasta. Osa esittelee itsensä, osa ei. Nimettömyys ei haittaa, sillä asia on tärkein.

Menemme asiakashuoneeseen ja samalla ”tyhjennän pääni”. Kaikilla asiakkaillamme on oikeus tulla kohdatuksi sellaisena kuin he ovat ilman tulkintoja heistä tai heidän asiastaan.

Osalle asiakkaista kriisikeskus on ehkä ensimmäinen paikka, jossa vaikeasta asiasta tai mistään omasta asiasta puhutaan. Kiirettä meillä ei ole. Usein ensimmäinen tapaaminen kestää noin 1-2 tuntia. Jos huomaan, että asiakkaan on vaikea puhua, keskustelemme ensin niitä näitä. Kerron vaitiolovelvollisuudestani, tapaamisten määrästä ja asiakkaan mahdollisuudesta olla ihan vain oma itsensä. Me emme täällä Mobilessa ole tuomitsemassa tai arvostelemassa asiakasta, hänen asiaansa tai tekojaan. Olemme ammattilaisina ja ihmisinä kohtaamassa, kuuntelemassa ja tuomassa uusia näkökulmia vaikeaan tilanteeseen.

Asiakas kertoo kriisistään, ongelmastaan tai huolestaan. Asia voi olla ihan äskettäin tai vuosikymmeniä sitten tapahtunut. Tilanteet ovat sellaisia, joita kuka tahansa voi elämässään kohdata. Kuuntelen ja olen läsnä, kyselen lisää ja otan asiakkaan tunteita ja asiaa vastaan. Saan olla pienen hetken rinnalla kulkijana toisen ihmisen elämässä. Suru, ilo, viha ja monet muut tunteet näkyvät tapaamisissa. Kaikki tunteet vaikeassa tilanteessa ovat sallittuja ja normaaleja.

Tapaamisen kuluessa huomaan, että koko asiakkaan fyysinen olemus voi rentoutua ja taakka pudota harteilta. Asiakas ehkä näkee tilanteensa nyt täysin uudesta näkökulmasta. Puhuminen on selkeyttänyt ajatuksia ja vaikeakin asia tuntuu nyt helpommalta kantaa.

Lopettelemme tapaamista. Asiakas varaa ehkä uuden ajan. Pahin olo on ohi ja voimakkaimmat tunteet on kohdattu. Puhuminen ja aidosti kuulluksi tuleminen ovat antaneet voimia jaksaa. Kättelen vielä asiakasta ja toivotan jaksamista.

Alun ja lopun kättelyn välille mahtuu elämää pahimmillaan ja parhaimmillaan. Sitä pitää sisällään myös kriisityöntekijän päivä.

Olen kirjoittanut tekstin muutama vuosi sitten. Edelleen vuoden 2018 lopulla se kuvaa hyvin kriisikeskuksen arkipäivää. Kohtaamme asiakkaita erilaisissa tilanteissa päivittäin ammattilaisina ja samalla ihmisinä matalan kynnyksen periaatteillamme. Asiakas asiansa, tunteidensa ja tilanteensa kanssa on tärkein. Puhuminen auttaa ja sille me annamme tilaa. Kenenkään ei tarvitse jaksaa yksin.

Kati Kuusio
Kriisikeskusjohtaja


Ps. Tämä teksti aloittaa Seinäjoen Kriisikeskus Mobilen blogin, jossa ajatuksiaan jakavat  ensi vuonna Mobilen työntekijät ja vapaaehtoiset.

Lue kokonaan »