Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.
Hetki kriisityöntekijän päivästä

Kriisikeskus Mobile Seinäjoki
Kauppakatu 15 C 14
60100 Seinäjoki

Puh. (06) 414 1256

mobile(at)kriisikeskussjk.fi

Työntekijöiden yhteystiedot

Asiakasvastaanotto avoinna (ajanvarauksella)
Ma - Pe klo 8.00 - 18.00


Ajanvaraus (vastaajan ollessa päällä,
jätä soittopyyntö ja yhteystietosi)

Ma - Pe klo 8.30 - 11.00
Puh. (06) 414 1256


Voit varata ajan myös sähköpostilla
mobile(at)kriisikeskussjk.fi

tai jätä

yhteydenottopyyntö

Poikkeukset aukioloajoissa
Juhannus 21.6.2019 - 23.6.2019

Kesätauko 15.7.2019 - 21.7.2019
Joulutauko 21.12.2019 - 29.12.2019

Valtakunnallinen kriisipuhelin

Suomenkielinen linja 09 2525 0111
Arkisin klo 9.00  - 07.00
La - Su ja juhlapyhinä klo 15.00 - 07.00

Ruotsinkielinen linja 09 2525 0112
Arabiankielinen linja 09 2525 0113

Seuraa meitä!

FacebookFacebook
Facebook

TwitterTwitter
Twitter

InstagramInstagram
Instagram

YouTubeYouTube
YouTube

Hetki kriisityöntekijän päivästä

Lisätty 12.12.2018

Kättelen asiakasta ja esittelen itseni. Tapaamiseen on tullut mies tai nainen, välillä myös pariskunta, perhe tai muu pieni ryhmä. Asiakas on kotoisin Seinäjoelta tai muualta maakunnasta. Osa esittelee itsensä, osa ei. Nimettömyys ei haittaa, sillä asia on tärkein.

Menemme asiakashuoneeseen ja samalla ”tyhjennän pääni”. Kaikilla asiakkaillamme on oikeus tulla kohdatuksi sellaisena kuin he ovat ilman tulkintoja heistä tai heidän asiastaan.

Osalle asiakkaista kriisikeskus on ehkä ensimmäinen paikka, jossa vaikeasta asiasta tai mistään omasta asiasta puhutaan. Kiirettä meillä ei ole. Usein ensimmäinen tapaaminen kestää noin 1-2 tuntia. Jos huomaan, että asiakkaan on vaikea puhua, keskustelemme ensin niitä näitä. Kerron vaitiolovelvollisuudestani, tapaamisten määrästä ja asiakkaan mahdollisuudesta olla ihan vain oma itsensä. Me emme täällä Mobilessa ole tuomitsemassa tai arvostelemassa asiakasta, hänen asiaansa tai tekojaan. Olemme ammattilaisina ja ihmisinä kohtaamassa, kuuntelemassa ja tuomassa uusia näkökulmia vaikeaan tilanteeseen.

Asiakas kertoo kriisistään, ongelmastaan tai huolestaan. Asia voi olla ihan äskettäin tai vuosikymmeniä sitten tapahtunut. Tilanteet ovat sellaisia, joita kuka tahansa voi elämässään kohdata. Kuuntelen ja olen läsnä, kyselen lisää ja otan asiakkaan tunteita ja asiaa vastaan. Saan olla pienen hetken rinnalla kulkijana toisen ihmisen elämässä. Suru, ilo, viha ja monet muut tunteet näkyvät tapaamisissa. Kaikki tunteet vaikeassa tilanteessa ovat sallittuja ja normaaleja.

Tapaamisen kuluessa huomaan, että koko asiakkaan fyysinen olemus voi rentoutua ja taakka pudota harteilta. Asiakas ehkä näkee tilanteensa nyt täysin uudesta näkökulmasta. Puhuminen on selkeyttänyt ajatuksia ja vaikeakin asia tuntuu nyt helpommalta kantaa.

Lopettelemme tapaamista. Asiakas varaa ehkä uuden ajan. Pahin olo on ohi ja voimakkaimmat tunteet on kohdattu. Puhuminen ja aidosti kuulluksi tuleminen ovat antaneet voimia jaksaa. Kättelen vielä asiakasta ja toivotan jaksamista.

Alun ja lopun kättelyn välille mahtuu elämää pahimmillaan ja parhaimmillaan. Sitä pitää sisällään myös kriisityöntekijän päivä.

Olen kirjoittanut tekstin muutama vuosi sitten. Edelleen vuoden 2018 lopulla se kuvaa hyvin kriisikeskuksen arkipäivää. Kohtaamme asiakkaita erilaisissa tilanteissa päivittäin ammattilaisina ja samalla ihmisinä matalan kynnyksen periaatteillamme. Asiakas asiansa, tunteidensa ja tilanteensa kanssa on tärkein. Puhuminen auttaa ja sille me annamme tilaa. Kenenkään ei tarvitse jaksaa yksin.

Kati Kuusio
Kriisikeskusjohtaja


Ps. Tämä teksti aloittaa Seinäjoen Kriisikeskus Mobilen blogin, jossa ajatuksiaan jakavat  ensi vuonna Mobilen työntekijät ja vapaaehtoiset.