Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.
Vapaaehtoistyöntekijän näkökulmia verkkoauttamisesta

Kriisikeskus Mobile Seinäjoki
Kauppakatu 15 C 14
60100 Seinäjoki

Puh. (06) 414 1256

mobile(at)kriisikeskussjk.fi

Työntekijöiden yhteystiedot

Asiakasvastaanotto avoinna (ajanvarauksella)
Ma - Pe klo 8.00 - 18.00


Ajanvaraus (vastaajan ollessa päällä,
jätä soittopyyntö ja yhteystietosi)

Ma - Pe klo 8.30 - 11.00
Puh. (06) 414 1256


Voit varata ajan myös sähköpostilla
mobile(at)kriisikeskussjk.fi

tai jätä

yhteydenottopyyntö

Poikkeukset aukioloajoissa
Juhannus 21.6.2019 - 23.6.2019

Kesätauko 15.7.2019 - 21.7.2019
Joulutauko 21.12.2019 - 29.12.2019

Valtakunnallinen kriisipuhelin

Suomenkielinen linja 09 2525 0111
Arkisin klo 9.00  - 07.00
La - Su ja juhlapyhinä klo 15.00 - 07.00

Ruotsinkielinen linja 09 2525 0112
Arabiankielinen linja 09 2525 0113

Seuraa meitä!

FacebookFacebook
Facebook

TwitterTwitter
Twitter

InstagramInstagram
Instagram

YouTubeYouTube
YouTube

Vapaaehtoistyöntekijän näkökulmia verkkoauttamisesta

Lisätty 11.01.2019

Tulin mukaan verkossa tapahtuvaan chat-tukeen viime syksynä. Sitä ennen olin toiminut seitsemän vuotta vapaaehtoisena kriisipuhelinpäivystäjänä ja saanut valtavasti hyvää kokemusta tukihenkilönä toimimisesta. Kun kuulin nettiauttamiseen keskittyvästä lisäkoulutuksesta, olin heti valmis lähtemään mukaan. Kriisipuhelimeen verrattuna chat-tuki on erilaista, sillä siinä keskustellaan reaaliajassa pelkästään kirjoittamalla. Chat-tuki onkin hyvä vaihtoehto niille asiakkaille, joille netissä kirjoittaminen on luontevampaa.

Chatin luonteeseen kuuluu, että keskustelu on anonyymimpää kuin puhelintyössä. En välttämättä tiedä asiakkaan ikää, sukupuolta tai muuta taustaa, ellei asiakas tuo sitä itse esille. Sillä ei toisaalta ole merkitystä, sillä keskustelemme asiakkaan kanssa juuri sillä hetkellä hänelle tärkeistä asioista. Käsiteltävien asioiden kirjo on suuri, mutta kuten kriisipuhelimessa toimiessa – niin myös verkkoauttamisessa – pidän tärkeimpänä asiakkaan kohtaamista, kuuntelua ja tuen tarjoamista.

Olen tehnyt eniten nuorille suunnattua Sekasin-chattia. Sen kautta olen päässyt kohtaamaan nuorten arjessa lähellä olevia asioita. Keskustelussa esille nousevat usein ajankohtaiset koulu- ja kaveriasiat, tai ylipäätään arjessa jaksaminen. Koska netissä toimiminen on nykynuorille hyvin luontaista, pidän chat-auttamista hyvänä keinona päästä lähelle nuorta ja hänen huoliaan. Kaikki keskustelu tapahtuu aina luottamuksellisesti ja asiakkaan ehdoilla.

Sen lisäksi, että saan vapaaehtoistyön tekemisestä hyvän mielen, chateissa olevista asiakasjonoista näkee, että tämän kaltaiselle palvelulle on runsaasti tarvetta. Siksi koen tekeväni tärkeää vapaaehtoistyötä. Kannustan rohkeasti mukaan vapaaehtoistoimintaan!

Juha
Vapaaehtoistyöntekijä